Jak wzmocnić polską markę w meblarstwie

2015-11-19, ostatnia aktualizacja 2015-11-19 (09:17.26)

Design i innowacje to kluczowe elementy do budowania własnej marki i przewagi konkurencyjnej, zgodnie podkreślali uczestnicy panelu dyskusyjnego dotyczący przyszłości polskiego meblarstwa, m.in. Andrzej Sadowski z Centrum Adama Smitha, Tomasz Wiktorski z firmy badawczej B+R Studio, Marek Adamowicz z OIGPM czy przedstawiciele czołowych polskich firm meblarskich.

Bez tego producenci mebli pozostaną skazani na niskie marże i stawianie się w roli podwykonawców dla zagranicznych sieci. Inicjatorem dyskusji był Pfleiderer Grajewo SA.

Na przestrzeni ostatnich kilku lat rodzima branża meblarska rozwijała się bardzo dynamicznie stając się czwartym producentem mebli na  świecie. Biorąc pod uwagę wolumen eksportu, liczony w kilogramach, nasz kraj zajmuje drugie miejsce na świecie, tuż po Chinach. Eksperci zgodnie twierdzą jednak, że choć Polska jest potęgą meblarską, nasze marki nie są rozpoznawalne i klient końcowy nie wie, że ma do czynienia z produktem polskim.

Według projektanta Tomasza Augustyniaka, na rynku polskim jest kilka rodzimych marek, które tworząc własny styl stały się rozpoznawalne na rodzimym rynku, natomiast są anonimowe na rynkach zagranicznych. Można powiedzieć, że w branży jest tylko jedna marka rozpoznawalna na świecie. To Oskar Zięta. Coraz więcej zauważam jednak producentów, którzy oprócz bieżącej działalności, inwestują we własną markę bo wiedzą, że w pewnym momencie może znaleźć się ktoś tańszy i wtedy zostaną z niczym.

Zdaniem Ryszarda Balcerkiewicza, Prezesa Zarządu NOTI istnieje potrzeba stworzenia długofalowej polityki państwa wobec małych i średnich firm. Na stworzenie marki potrzebny jest przede wszystkim czas i konkretny na nią pomysł. Nie można także zapominać o tym, że  potrzebny jest  także spory kapitał. Małe, młode firmy same sobie z zagadnieniem eksportu niestety nie poradzą. Do tego potrzeba środków finansowych, czasu i usystematyzowanej strategii działania.

W nieco bardziej optymistycznym tonie wypowiadał się Piotr Wójcik, Prezes Zarządu Fabryki Mebli Meble który uważa, że dystans pod względem wzornictwa pomiędzy tym co się pojawia na zachodzie, a w Polsce, skraca się co przyznają zagraniczni dostawcy. Widać o było podczas targów meblarskich w Poznaniu, które niczym nie ustępowały niedawno zakończonym targom w Kolonii. Wpływ na to mają również ewoluujące gusta polskich klientów, którzy coraz większe znaczenie przywiązują do wyglądu mebla.

Według Marcina Barańskiego, Dyrektora Generalnego firmy VOX, jeżeli chcemy projektować produkty dopasowane do potrzeb klientów to najpierw musimy te potrzeby poznać, co jest coraz trudniejsze. Cały obszar innowacji musi się opierać na dobrze przemyślanym przygotowaniu. Zdarza się, że powstaje innowacja w wyniku jakiegoś błysku geniuszu, który zrodził się z jakieś inspiracji, ale to jest rzadkość. Większość projektów powstaje poprzez prace zespołową, badania i przeprowadzenie całego procesu rozwojowego.

Andrzej Sadowski prezydent Centrum im. Adama Smitha uważa, iż potencjał rozwoju branży meblarskiej tkwi również w korzystnych rozwiązaniach podatkowych. Niestety nie znajdziemy takich w Polsce. Stąd wartość dodaną oprócz zauważonego i docenionego już designu mogłyby przynieść konkurencyjne niż w innych krajach rozwiązania podatkowe. Tymczasem przykłady firm z południa Polski, pokazują, że jest dokładnie odwrotnie i przedsiębiorcy szukając korzystniejszych rozwiązań przerejestrowują swoje firmy na czeską i słowacką stronę.

Według Przemysława Strzyża, dyrektora marketingu Pfleiderer Grajewo SA, organizatora panelu, dyskusja pokazała, że pomimo optymistycznych prognoz dla branży, nasze marki nie są rozpoznawalne zagranicą i tylko nieliczni mogą sobie pozwolić na sprzedaż wyrobów z własnym logo. Aby to zmienić potrzebne są inwestycje na poziomie B+R, oraz wsparcie państwa. Dlatego duże są oczekiwania związane z nową perspektywą unijną. Jestem pewien, że warto organizować takie spotkania jak to, bo pozwalają one na wymianę doświadczeń i stworzenie wspólnego frontu działań, zmierzającego do zwiększenia rozpoznawalności polskiej marki meblarskiej na świecie.

Panel dyskusyjny „Design i innowacje w praktyce. Sukces rynkowy a budowanie wizerunku w meblarstwie” odbył się w ramach Tragów Meble Polska w Poznaniu i wzięli w nim udział:  Andrzej Sadowski, Prezydent Centrum im. Adama Smitha, Tomasz Wiktorski, Właściciel B+R, Studio Analizy Rynku Meblarskiego, Marek Adamowicz, Dyrektor Biura Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, Ryszard Balcerkiewicz, Prezes Zarządu NOTI Sp. z o.o., Piotr Wójcik, Prezes Zarządu Wójcik Fabryka Mebli Sp. z o.o., Wiesław Kalinowski, Dyrektor Zarządzający; KLOSE Sp. z o.o., Marcin Barański, Dyrektor Generalny Meble, Drzwi, Podłogi; VOX Sp. z o.o., Jan Cegiełka, Pełnomocnik Zarządu  ds. obsługi projektowej; KLER SA, Tomasz Augustyniak, Projektant i architekt wnętrz, Marek Hryniewicki, redaktor naczelny Biznes meble.pl, Michał Mrożewski, Profundo PR.