Icopal na dwóch dużych obiektach mostowych we Wrocławiu

2014-02-14, ostatnia aktualizacja 2014-02-14 (08:15.45)

Wybudowana Obwodnica Autostradowa Wrocławia to jedna z największych inwestycji drogowo-mostowych w Polsce. W jej powstawaniu uczestniczył także Icopal SA. Firma prowadziła prace na dwóch dużych obiektach inżynieryjnych – imponującym Moście Rędzińskim oraz Estakadzie WA-22A' we Wrocławiu.

Most Rędzińskiźródło: Icopal

Most Rędziński przerzucony został nad rzeką Odrą. Jest to konstrukcja podwieszona do jednego pylonu. Jego ramiona mają 122 metry wysokości. Jest to czwarty co do wielkości obiekt w kategorii mostów żelbetowych podwieszonych do jednego pylonu na świecie. W Polsce bezapelacyjnie zajmuje pierwsze miejsce, jeśli chodzi o najwyższy pylon. Długość całkowita obiektu, składającego się z dwóch estakad i mostu głównego wynosi około 1700 metrów. Na obiekcie tym Icopal wykonał 75 000 metrów kwadratowych izolacji w technologii.

Z kolei Estakada WA-22A' jest drugim co do wielkości obiektem w ramach Obwodnicy Autostradowej Wrocławia, zaraz po Moście Rędzińskim. Ma długość 1595 metrów, a powierzchnia przekracza 53 000 metrów kwadratowych. Zadaniem firmy Icopal było zaizolowanie także tego obiektu. Okres realizacji inwestycji określony został na około 3-4 miesiące. Marek Wolański, Menedżer ds. obiektów inżynierskich w Icopal SA powiedział, że technologia przewidywała ułożenie środka gruntującego a następnie izolacji Supermost. Podkreślił, że wielkość całego obiektu i krótki czas realizacji zadania spowodowały, że wymagało ono użycia specjalistycznych maszyn do układania izolacji. Nie bez znaczenia był fakt, że większość prac należało wykonać zimą.

Ze względu na panujące warunki atmosferyczne obiekt został przykryty. Miało to na celu podniesienie temperatury płyty pomostu na tyle, aby można było zastosować żywiczny środek gruntujący. Wymagania do jego stosowania są dość wysokie. Temperatura podłoża musi bowiem przekraczać 10 stopni Celsjusza, co przy panującym na zewnątrz dziesięciostopniowym mrozie było dość ciężkie do osiągnięcia. Użyto więc wielkich namiotów, których wnętrze przez dwie doby było ogrzewane. Dzięki temu udało się osiągnąć właściwą temperaturę powierzchni pomostu. Układanie samej izolacji rozpoczęte zostało wiosną i odbyło się przy wykorzystaniu dwóch maszyn, które są własnością Icopal. Prace wykończeniowe zostało zakończone w maju. Jak wskazał marek Wolański, tak szybkie sfinalizowanie działań osiągnięto głównie dzięki przyjętej technologii pracy w okresie zimowym.

Ocieplenie gruntu pod namiotami pozwoliło zaoszczędzić wiele czasu na przygotowaniu i zagruntowaniu podłoża na wiosnę. Do sukcesu przyczyniło się także zastosowanie maszynowej technologii układania izolacji. Icopal posiada dwie maszyny przystosowane do tego rodzaju prac. Do prac na estakadzie wykorzystano obydwie. W okresie letnim i jesiennym wydajność tych maszyn sięga 1000 metrów kwadratowych dla każdej z nich. W ciągu 45 dni pracownicy Icopal ułożyli około 40 000 metrów kwadratowych izolacji.