Grupa Oknoplast stawia na zaangażowanie pracowników w funkcjonowanie firmy
Pracownicy chcą mieć coraz większy wpływ na swoje miejsce pracy. Pragną partycypować w podejmowaniu decyzji, móc wprowadzać nowoczesne rozwiązania i mieć możliwość usprawniania firmy. Zmiany w trendach funkcjonowania przedsiębiorstw zauważyła Grupa Oknoplast, która wraz z nową strategią firmy na lata 2015-2020 wprowadza także innowacyjne rozwiązania związane z zarządzaniem oraz podejściem do pracowników.
– Zauważyliśmy, że procesy, które są wykorzystywane przez firmy korporacyjne nie sprzyjają kreatywności pracowników. My chcemy tego uniknąć, dlatego tworzymy zespoły, na wzór think thanków– mówi Grzegorz Rutkowski, Dyrektor Zarządzający Grupy Oknoplast. Dodaje – W ramach tego projektu najważniejszym elementem dla nas jest swoboda wyrażania myśli i działania kreatywnego pracowników. Co bardzo istotne nie narzucamy schematów – dajemy naszym pracownikom czas i możliwości, pozwalamy, aby „otworzyli” swoje umysły i to zdecydowanie przynosi dobre rezultaty. Po pierwszych doświadczeniach jesteśmy zachwyceni, ponieważ widzimy, że pracownicy czują satysfakcję z tego co robią.
Oknoplast cyklicznie przeprowadza także badania i analizy wśród pracowników i organizuje cykl spotkań na wszystkich poziomach organizacyjnych, zaczynając od kadry kierowniczej średniego szczebla, kończąc na liderach oraz pracownikach produkcyjnych. Badanie zaangażowania pracowników w zeszłym roku pokazało, że pomimo zadowolenia z miejsca pracy, nie czują się oni zaangażowani. W związku z tym firma wprowadziła szereg zmian, które mają na celu zwiększenie zaangażowania pracowników w życie przedsiębiorstwa, m.in. system sugestii pracowniczych, tzw. program Kaizen.
Mówimy o dość długotrwałym i czasami bolesnym procesie zmian. Faktycznie można, by było mnożyć zarówno te przypadki pozytywne, jak i negatywne. Z jednej strony część pracowników jak tylko zobaczyło pierwsze programy i możliwości rozwoju, od razu się zaangażowało i stało się mocną, integralną częścią firmy. Natomiast obserwujemy też przypadki pracowników, którzy wciąż się wahają i nie są tak otwarci, raczej czekają aż zaangażuje się cały zespół, a dopiero na końcu oni. – mówi Rutkowski. – Musimy patrzeć na tego typu procesy w sposób długotrwały. To są kwestie związane ze zmianą mentalności i przebudową kultury organizacyjnej firmy od najwyższego do najniższego szczebla organizacji.
Na podstawie analiz oraz badań przeprowadzanych na wszystkich szczeblach firmy, Oknoplast tworzy mapę strategii firmy na lata 2015-2020.