Drutex notuje kolejne wzrosty
Europejski lider w dziedzinie produkcji okien, pomorska firma Drutex podsumowała swoją działalność w pierwszych ośmiu miesiącach 2013 roku. Pomimo światowego kryzysu i spowolnienia wzrostu gospodarczego wyniki ekonomiczne napawają optymizmem.
Wzrosła sprzedaż krajowa i zagraniczna, zwiększyły się moce produkcyjne zakładów i rozszerzeniu uległa sieć dystrybucyjna. Dodatkowo spółka realizuje obecnie największe przedsięwzięcie w swojej historii, budowę Europejskiego Centrum Stolarki.
Wzorsty Drutex-u w najtrudniejszym od 10 lat okresie dla branży budowlanej
Ostatnie miesiące były dla branży budowlanej w Polsce i krajach Unii Europejskiej wyjątkowo trudne. Szacuje się, że wskaźniki ekonomiczne znajdowały się na najniższym poziomie od 10 lat. Jednak pomimo ogólnego zastoju Drutex zanotował wzrost sprzedaży o 11% w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim. Ta doskonała dla firmy wiadomość sprawia, że można z optymizmem patrzeć w przyszłość. Sprzedaż w pierwszych ośmiu miesiącach 2013 roku kształtowała się na poziomie 292 milionów złotych.
Bardzo ważny dla firmy był wzrost zanotowany na rynku krajowym, gdzie oznaki spowolnienia gospodarczego oraz ogólnego zastoju w budownictwie są dobrze widoczne. Nawet tu udało się zwiększyć sprzedaż o prawie 7%.
Podstawą świetnych wyników notowanych przez Drutex jest wysoka jakość wyrobów. Zostało to docenione za granicą, gdzie odnotowano najwyższe skoki sprzedaży w stosunku do 2012 roku. Na prowadzenie wysunął się tu rynek węgierski i włoski, gdzie stwierdzono aż 364 i 247% wzrost. Także sytuacja w innych krajach napawa optymizmem. Firma ogłosiła, że zwiększyła sprzedaż w Austrii (52%), Niemczech (23%), Francji (16%) i Szwecji (47%). Za tymi znakomitymi wynikami oprócz niezaprzeczalnej jakości wyrobów stoi także dynamiczny rozwój sieci dystrybucyjnej w Europie oraz postawienie na marketing bezpośredni i dotarcie do klienta indywidualnego. Tendencje te będą utrzymywane w kolejnych miesiącach, a nacisk na promocję na rynkach europejskich staje się jednym z priorytetowych zadań Spółki.
Aspiracje Drutex-u nie kończą się jednak na Europie. Przedsiębiorstwo coraz śmielej poczyna sobie na rynku amerykańskim, australijskim czy azjatyckim. Kolejne sukcesy inwestycyjne notowane są w Stanach Zjednoczonych, gdzie na przykład w 2011 dostarczono 1000 okien na budowę hotelu Hilton w Nowym Jorku.
Prezes Drutex S.A. Leszek Gierszewski podkreśla, że sytuacja firmy jest doskonała. Cechuje ją stabilność ekonomiczna oraz niezależność. Dobra pozycja na rynku to zasługa przede wszystkim innowacyjności i przemyślanych inwestycji w rozwój mocy przerobowych zakładów. Budowane obecnie hale o powierzchni 52 tysięcy metrów kwadratowych pozwolą dwukrotnie zwiększyć produkcję okien. Umocni to firmę na pozycji europejskiego lidera w branży, nie tylko pod względem liczby produkowanych okien, ale także ich asortymentu. Gierszewski podkreślił, że 11% wzrost w ciągu ośmiu miesięcy 2013 roku uznać można za rekordowy. „A przecież nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa” – stwierdził.
Rzeczywiście słowa Prezesa znajdują potwierdzenie w działalności inwestycyjnej Drutex-u. Zgodnie z prowadzoną od lat polityką inwestowano przede wszystkim w rozwój i unowocześnienie oferty. Przeznaczono na ten cel 40 milionów złotych. Największa część tej kwoty została wydana na rozpoczęcie budowy Europejskiego Centrum Stolarki. Pierwszy etap budowy ma być gotowy do końca roku, a finalnie w nowopowstałych halach znajdą swoje miejsce innowacyjne linie technologiczne. Pozwolą one na dwukrotne zwiększenie mocy produkcyjnych i dalszą poprawę jakości wyrobów. To jednak dopiero początek wydatków inwestycyjnych. Zgodnie z planem do końca następnego roku wydanych zostanie na rozwój firmy kolejnych 160 milionów złotych. Część z tych pieniędzy pochodzić będzie z kredytów inwestycyjnych, ale znaczną część pokryje firma ze środków własnych.
W tym roku Drutex dostarczył już 600 000 okien na całym świecie. Potwierdza to, że należy on do liderów europejskiego segmentu produkcji stolarki okiennej.
Wzmocnienie logistyki
Rok 2013 zaznaczył się jednak w działalności Drutex-u nie tylko inwestycjami w rozbudowę potencjału produkcyjnego. W styczniu na rynek trafiła innowacyjna linia okien Iglo Energy, w których po raz pierwszy na świecie zastosowano uszczelniane spienionym EPDM. Energooszczędne okna zyskały bardzo szybko zaufanie klientów, a ich sprzedaż systematycznie rośnie. Potwierdza to, że w najbliższym czasie będzie się utrzymywało zapotrzebowanie na nowe rozwiązania proekologiczne, mające szerokie zastosowanie w budownictwie.
Jednocześnie ze wzrostem produkcji i poszerzeniem asortymentu Drutex zainwestował także 7 milionów złotych w rozwój sieci dystrybucyjnej w kraju i zagranicą. Zakupiono 13 nowych pojazdów marki Mercedes, które sprawiły, że flota, jaką dysponuje firma składa się już ze 167 pojazdów. Zapewniają one najkrótszy czas realizacji zamówień na terenie całej Europy. Nie przekracza on 7 dni, co czyni Drutex liderem w szybkości działania.
Prognozy na lata 2013/2014
Dynamiczny wzrost sprzedaży wyrobów spółki Drutex w 2013 roku pozwala na snucie optymistycznych prognoz na przyszłość. Zgodnie z planem bieżący rok zakończy przychodami na poziomie 480 milionów złotych. Jednocześnie z niecierpliwością wyglądane jest zakończenie inwestycji zwiększających potencjał produkcyjny zakładów. W tej chwili ich moce przerobowe wykorzystywane są w 100%, a ilość zamówień wciąż rośnie. W 2014 roku oddana zostanie nowa hala produkcyjna, co pozwoli na dwukrotny wzrost produkcji, a tym samym na zwiększenie przychodów.